بسمه تعالی
اساسنامه انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
فصل اول – کلیات و اهداف
ماده ۱ – به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقاى علمى علوم قرآن و حدیث و توسعه کمى و کیفى نیروهاى متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشى و پژوهشى در زمینه هاى مربوط به علوم قرآن و حدیث، «انجمن علوم قرآن و حدیث ایران» که از این پس در این اساسنامه «انجمن» نامیده مىشود، تشکیل مى گردد.
ماده ۲ – انجمن مؤسسه اى غیر انتفاعى است و در زمینه هاى علمى و پژوهشى و ترویجى فعالیت مى کند و از تاریخ ثبت داراى شخصیت حقوقى است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونى انجمن مىباشد.
ماده ۳ – مرکز انجمن در شهر تهران مى باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن هاى علمى مىتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
تبصره – هیئت مدیره مى تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانى مرکز اصلى انجمن اقدام کند، به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمى و کثیر الانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى برسد.
ماده ۴ – انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه براى مدت نامحدود تشکیل مىشود و ملزم به رعایت قوانین جمهورى اسلامى ایران مى باشد.
فصل دوم – وظایف و فعالیت ها
ماده ۵ – به منظور نیل به هدف هاى مذکور در ماده ۱ این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:
۵- ۱- انجام تحقیقات علمى و فرهنگى در سطح ملى و بین المللى بین محققان و متخصصانى که به گونه اى با علوم قرآن و حدیث سر و کار دارند.
۵- ۲- همکارى با نهادهاى اجرایى، علمى و پژوهشى در زمینه ارزیابى و بازنگرى طرح ها و برنامه هاى مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمى موضوع فعالیت انجمن
۵- ۳- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
۵- ۴- ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و فنى
۵- ۵- برگزارى گردهم آیى هاى علمى در سطح ملى، منطقه اى و بین المللى
۵- ۶- انتشار کتب و نشریات علمى
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت
۶- ۱- عضویت پیوسته: مؤسسان انجمن و کلیه افرادى که حداقل داراى درجه کارشناسى ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث و رشته هاى وابسته باشند، مىتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
۶- ۲- عضویت وابسته: کسانى که داراى درجه کارشناسى هستند و مدت ۵ سال به نحوى در یکى از رشته هاى مذکور در بند ۶ – ۱ شاغل باشند.
۶- ۳- عضویت دانشجویى: کلیه دانشجویانى که در رشته علوم قرآن و حدیث یا رشته هاى وابسته به آن به تحصیل اشتغال دارند.
۶- ۴- عضویت افتخارى: شخصیت هاى ایرانى و خارجى که مقام علمى آنان در زمینه هاى علوم قرآن و حدیث حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک هاى مؤثر و ارزنده اى نموده باشند.
۶- ۵- اعضاى مؤسساتى(حقوقى): سازمان هایى که در زمینه هاى علمى و پژوهشى مربوط فعالیت دارند، مىتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره ۱ – افرادى که داراى درجه کارشناسى در یکى از رشتههاى مذکور در بند ۶ – ۱ مىباشند، با تصویب هیئت مدیره مىتوانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره ۲ – اعضاى مؤسساتى که به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب مىشوند.
ماده ۷ – هریک از اعضا سالانه مبلغى را که میزان آن توسط مجمع عمومى تعیین مىگردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره ۱ – پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایى نسبت به دارایى انجمن براى عضو ایجاد نمىکند.
تبصره ۲ – اعضاى افتخارى انجمن پس از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده ۸ – عضویت با یکى از موارد زیر خاتمه مىیابد:
۸- ۱- استعفاى کتبى
۸- ۳- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
تبصره – تائید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده ۹ – ارکان اصلى عبارت اند از: الف) مجمع عمومى؛ ب) هیئت مدیره؛ ج) بازرس(یا بازرسان).
الف) مجمع عمومى
ماده ۱۰ – مجمع عمومى از گردهمایى هاى اعضاى پیوسته به صورت عادى یا فوق العاده تشکیل مى شود.
۱۰- ۱- مجمع عمومى عادى سالى یکبار تشکیل مىشود و با حضور یا رأى کتبى نصف به علاوه یک کل اعضاى پیوسته انجمن رسمیت مى یابد و تصمیمات با اکثریت آرا معتبر است.
۱۰- ۲- مجمع عمومى فوق العاده در مورد ضرورى با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (یا بازرسان) و یا با تقاضاى کتبى یک سوم اعضاى پیوسته تشکیل مى شود.
۱۰- ۳- در صورتى که جلسه مجمع عمومى رسمیت نیافت، آرا به صورت کتبى – بر اساس آیین نامه اى که توسط هیئت مدیره تدوین مى شود – اخذ خواهد شد.
تبصره ۱ – دعوت براى تشکیل مجامع عمومى به صورت کتبى یا آگهى در روزنامه هاى کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضاى پیوسته برسد.
تبصره ۲ – یک سوم اعضاى پیوسته مىتوانند به طور مستقیم اقدام به دعوت مجمع عمومى فوق العاده نمایند. مشروط بر این که هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضاى ایشان پاسخ منفى داده باشد و در چنین حالتى، ایشان باید در آگهى دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره و بازرس تصریح نمایند.
تبصره ۳ – در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومى منحصراً موضوعى خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
تبصره ۴ – شرایط تشکیل مجمع عمومى فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومى عادى است و تصمیمات با دو سوم آرا معتبر است.
ماده ۱۱ – وظایف مجامع عمومى
الف – مجمع عمومى عادى
– انتخاب اعضاى هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلى)
– تصویب خط مشى انجمن
– بررسى و تصویب پیشنهادهاى هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
– تعیین میزان حق عضویت
– عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
– بررسى و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه هاى سال مالى گذشته و بودجه سال آتى انجمن
ب – مجمع عمومى فوق العاده
– تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
– تصویب انحلال انجمن
تبصره ۱ – مجامع عمومى توسط هیئت رئیسه اى مرکب از یک رئیس، یک منشى و دو ناظر اداره مىشوند.
تبصره ۲ – اعضاى هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدى خود در مجمع انتخاب مىشوند.
تبصره ۳ – اعضاى هیئت رئیسه نباید از بین کسانى باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کردهاند.
ب) هیئت مدیره
ماده ۱۲ – هیئت مدیره انجمن مرکب از ۹ نفر عضو اصلى و ۲ نفر عضو على البدل – حداقل ۶ نفر عضو اصلى دانشیار و بالاتر – مى باشد که هر چهار سال یکبار با رأى مخفى از میان اعضاى پیوسته انجمن انتخاب مىشوند.
تبصره- مدّت عضویّت در سومین دوره هیأت مدیره انجمن و دوره های بعدی سه سال خواهد بود.
۱۲- ۱- هیچ یک از اعضا نمىتوانند بیش از دو دوره متوالى به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
تبصره- انتخاب حدّاکثر دو نفر از هیأت مدیره برای سومین دوره متوالی به شرط کسب سه چهارم ( ۷۵/۰ ) آراء مجمع عمومی بلامانع است. علاوه بر این، انتخاب دو نفر از هیأت مؤسّس انجمن برای دوره های متوالی هیأت مدیره ( بدون محدودیت در تعداد دوره ) به شرط کسب بیش از نیمی از آراء مجمع عمومی بلا مانع است.
۱۲- ۲- عضویت در هیئت مدیره افتخارى است.
۱۲- ۳- هیئت مدیره حداکثر تا یکماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده، با رأى کتبى نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مىنماید.
۱۲- ۴- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضاى رئیس یا نائب رئیس و یک نفر به انتخاب هیئت مدیره همراه با مهر انجمن و نامه هاى رسمى با امضاى رئیس یا نائب رئیس معتبر است.
۱۲- ۵- هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.
۱۲- ۶- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مىیابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراى موافق، معتبر است.
۱۲- ۷- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضاى اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهدارى مىشود.
۱۲- ۸- شرکت اعضاى هیئت مدیره در جلسات ضرورى است و غیبت هریک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالى و پنج جلسه متناوب در حکم استعفاى عضو غایب خواهد بود.
۱۲- ۹- در صورت استعفا، برکنارى یا فوت هریک از اعضاى هیئت مدیره، عضو على البدل براى مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینى وى تعیین خواهد شد.
۱۲- ۱۰- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأى مجاز است.
ماده ۱۳ – هیئت مدیره نماینده قانونى انجمن مىباشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:
۱۳- ۱- اداره امور جارى انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومى
۱۳- ۲- تشکیل گروه هاى علمى انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
۱۳- ۳- هیئت مدیره مىتواند هر اقدام و معامله اى را که ضرورى بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فکّ رهن و استقراض به استثناى واگذارى قطعى اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومى است، انجام دهد.
۱۳- ۴- جز درباره موضوعاتى که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومى است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم براى اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن دارا مىباشد.
۱۳- ۵- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالى و صورتحساب درآمدها و هزینه هاى انجمن براى تصویب در مجمع عمومى و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر
۱۳- ۶- اقامه دعوى و پاسخگویى به دعاوى اشخاص حقیقى یا حقوقى در تمام مراجع و مراحل دادرسى با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر
۱۳- ۷- انتخاب و معرفى نمایندگان انجمن براى شرکت در مجامع علمى داخلى و خارجى
۱۳- ۸- اجراى طرحها و برنامه هاى علمى در چهارچوب وظایف انجمن
۱۳- ۹- جلب هدایا و کمکهاى مالى
۱۳- ۱۰- اهداى بورس هاى تحقیقاتى و آموزشى
۱۳- ۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمى داخلى و خارجى با رعایت قوانین و مقررات جارى کشور
۱۳- ۱۲- ارسال گزارشهاى لازم به کمیسیون انجمنهاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى
۱۳- ۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدى خود نسبت به فراخوانى، مجمع عمومى و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومى براى بررسى به کمیسیون انجمن هاى علمى ارسال نماید.
تبصره – هیئت مدیره پیشین تا تائید هیئت مدیره جدید از سوى کمیسیون انجمن هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ج) بازرس (بازرسان)
ماده ۱۴ – مجمع عمومى عادى یک نفر را به عنوان بازرس اصلى و یک نفر را به عنوان على البدل براى مدت چهار سال انتخاب مىنماید.
تبصره – انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.
ماده ۱۵ – وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:
۱۵- ۱- بررسى اسناد و دفاتر مالى انجمن و تهیه گزارش براى مجمع عمومى
۱۵- ۲- بررسى گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن براى اطلاع از مجمع عمومى
۱۵- ۳- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومى
تبصره – کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالى و غیر مالى در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوى هیئت مدیره براى بررسى در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گیرد.
فصل پنجم – گروه هاى علمى انجمن
ماده ۱۶ – انجمن مىتواند گروه ها و کمیته هاى زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفى که از سوى هیئت مدیره تعیین مىشود، به فعالیت مى پردازد.
۱) گروه هاى تخصصى ۲) کمیته آموزش و پژوهش ۳) کمیته انتشارات ۴) کمیته آمار و اطلاعات ۵) کمیته پذیرش و روابط عمومى ۶) کمیته گردهمایى هاى علمى
تبصره – انجمن مجاز به تشکیل گروه ها و کمتیه هاى دیگرى که بر حسب نیاز احساس مى شود، نیز مى باشد.
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه
ماده ۱۷ – منابع مالى انجمن عبارتاند از:
۱۷- ۱- حق عضویت اعضا
۱۷- ۲- درآمدهاى ناشى از ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و مشاورهاى و فروش کتب و نشریات علمى
۱۷- ۳- دریافت هدایا و کمک ها
۱۷- ۴- کلیه عواید و درآمدهاى انجمن صرف اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.
ماده ۱۸ – درآمدها و هزینه هاى انجمن در دفاتر قانونى ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومى به کمیسیون انجمن هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى ارسال مىشود.
ماده ۱۹ – کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصى به نام انجمن نزد بانک هاى کشور نگهدارى مىشود.
ماده ۲۰ – هیچیک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودى اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمى توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده ۲۱ – کلیه مدارک و پرونده هاى مالى و غیر مالى مرتبط با فعالیت انجمن در محل دفتر مرکزى انجمن نگهدارى مىشود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیتدار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده ۲۲ – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى معتبر است.
ماده ۲۳ – انجمن تابعیت جمهورى اسلامى ایران را دارد و اعضاى آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسى یا وابستگى به گروه ها و احزاب سیاسى را ندارند.
ماده ۲۴ – در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومى، همان مجمع هیئت تسویه اى را براى پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهى ها کلیه دارایى هاى منقول و غیر منقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى به یکى از مؤسسات آموزشى یا پژوهشى کشور واگذار کند.
ماده ۲۵ – این اساسنامه ( و تغییرات مندرج در آن ) مشتمل بر شش فصل، بیست و پنج ماده، چهل و شش زیرماده و نوزده تبصره در جلسات مورّخ ۱۲/۹/۸۹ ، ۸/۴/۸۹ و ۱۸/۸/۹۲ مجمع عمومى انجمن به تصویب رسید.
———————————————————————-
شماره حساب جهت دریافت کمک های نقدی :
شماره حساب ۴۶۷۲۹۹۲۷ بانک تجارت به نام انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
شماره شبا :
IR060180000000000046729927
بزرگوارانی که قصد حمایت از این انجمن علمی را دارند و به حساب فوق کمک مالی واریز می کنند،
می توانند جهت ثبت این مساعدت در دفتر خیّرین یاور انجمن علوم قرآن و حدیث ایران،اسکن فیش واریزی را به ایمیل روابط عمومی انجمن به نشانی زیر ارسال فرمایند و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون.
info@irqh.ir