بسمه تعالی

 

اساسنامه انجمن علوم قرآن و حدیث ایران‏

 فصل اول – کلیات و اهداف‏

ماده ۱ – به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقاى علمى علوم قرآن و حدیث و توسعه کمى و کیفى نیروهاى متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشى و پژوهشى در زمینه‏ هاى مربوط به علوم قرآن و حدیث، «انجمن علوم قرآن و حدیث ایران» که از این پس در این اساسنامه «انجمن» نامیده مى‏شود، تشکیل مى‏ گردد.

ماده ۲ – انجمن مؤسسه‏ اى غیر انتفاعى است و در زمینه‏ هاى علمى و پژوهشى و ترویجى فعالیت مى کند و از تاریخ ثبت داراى شخصیت حقوقى است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونى انجمن مى‏باشد.

ماده ۳ – مرکز انجمن در شهر تهران مى‏ باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمن‏ هاى علمى مى‏تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

تبصره – هیئت مدیره مى تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانى مرکز اصلى انجمن اقدام کند، به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمى و کثیر الانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن‏ هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى برسد.

ماده ۴ – انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه براى مدت نامحدود تشکیل مى‏شود و ملزم به رعایت قوانین جمهورى اسلامى ایران مى‏ باشد.

 فصل دوم – وظایف و فعالیت‏ ها

ماده ۵ – به منظور نیل به هدف‏ هاى مذکور در ماده ۱ این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:

۵- ۱- انجام تحقیقات علمى و فرهنگى در سطح ملى و بین المللى بین محققان و متخصصانى که به گونه‏ اى با علوم قرآن و حدیث سر و کار دارند.

۵- ۲- همکارى با نهادهاى اجرایى، علمى و پژوهشى در زمینه ارزیابى و بازنگرى طرح‏ ها و برنامه‏ هاى مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمى موضوع فعالیت انجمن

۵- ۳- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز

۵- ۴- ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و فنى‏

۵- ۵- برگزارى گردهم آیى‏ هاى علمى در سطح ملى، منطقه‏ اى و بین المللى

۵- ۶- انتشار کتب و نشریات علمى

 فصل سوم – انواع و شرایط عضویت‏

۶- ۱- عضویت پیوسته: مؤسسان انجمن و کلیه افرادى که حداقل داراى درجه کارشناسى ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث و رشته‏ هاى وابسته باشند، مى‏توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

۶- ۲- عضویت وابسته: کسانى که داراى درجه کارشناسى هستند و مدت ۵ سال به نحوى در یکى از رشته‏ هاى مذکور در بند ۶ – ۱ شاغل باشند.

۶- ۳- عضویت دانشجویى: کلیه دانشجویانى که در رشته علوم قرآن و حدیث یا رشته‏ هاى وابسته به آن به تحصیل اشتغال دارند.

۶- ۴- عضویت افتخارى: شخصیت‏ هاى ایرانى و خارجى که مقام علمى آنان در زمینه‏ هاى علوم قرآن و حدیث حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‏ هاى مؤثر و ارزنده‏ اى نموده باشند.

۶- ۵- اعضاى مؤسساتى(حقوقى): سازمان‏ هایى که در زمینه‏ هاى علمى و پژوهشى مربوط فعالیت دارند، مى‏توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره ۱ – افرادى که داراى درجه کارشناسى در یکى از رشته‏هاى مذکور در بند ۶ – ۱ مى‏باشند، با تصویب هیئت مدیره مى‏توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

تبصره ۲ – اعضاى مؤسساتى که به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب مى‏شوند.

ماده ۷ – هریک از اعضا سالانه مبلغى را که میزان آن توسط مجمع عمومى تعیین مى‏گردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره ۱ – پرداخت حق عضویت هیچ‏گونه حق و ادعایى نسبت به دارایى انجمن براى عضو ایجاد نمى‏کند.

تبصره ۲ – اعضاى افتخارى انجمن پس از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده ۸ – عضویت با یکى از موارد زیر خاتمه مى‏یابد:

۸- ۱- استعفاى کتبى

۸- ۳- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

تبصره – تائید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

 فصل چهارم – ارکان انجمن

ماده ۹ – ارکان اصلى عبارت‏ اند از: الف) مجمع عمومى؛  ب) هیئت مدیره؛  ج) بازرس(یا بازرسان).

 الف) مجمع عمومى

ماده ۱۰ – مجمع عمومى از گردهمایى‏ هاى اعضاى پیوسته به صورت عادى یا فوق العاده تشکیل مى‏ شود.

۱۰- ۱- مجمع عمومى عادى سالى یکبار تشکیل مى‏شود و با حضور یا رأى کتبى نصف به علاوه یک کل اعضاى پیوسته انجمن رسمیت مى‏ یابد و تصمیمات با اکثریت آرا معتبر است.

۱۰- ۲- مجمع عمومى فوق العاده در مورد ضرورى با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (یا بازرسان) و یا با تقاضاى کتبى یک سوم اعضاى پیوسته تشکیل مى‏ شود.

۱۰- ۳- در صورتى که جلسه مجمع عمومى رسمیت نیافت، آرا به صورت کتبى – بر اساس آیین‏ نامه‏ اى که توسط هیئت مدیره تدوین مى‏ شود – اخذ خواهد شد.

تبصره ۱ – دعوت براى تشکیل مجامع عمومى به صورت کتبى یا آگهى در روزنامه‏ هاى کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضاى پیوسته برسد.

تبصره ۲ – یک سوم اعضاى پیوسته مى‏توانند به طور مستقیم اقدام به دعوت مجمع عمومى فوق العاده نمایند. مشروط بر این که هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضاى ایشان پاسخ منفى داده باشد و در چنین حالتى، ایشان باید در آگهى دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره و بازرس تصریح نمایند.

تبصره ۳ – در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومى منحصراً موضوعى خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.

تبصره ۴ – شرایط تشکیل مجمع عمومى فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومى عادى است و تصمیمات با دو سوم آرا معتبر است.

ماده ۱۱ – وظایف مجامع عمومى

 الف – مجمع عمومى عادى‏

– انتخاب اعضاى هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلى)

– تصویب خط مشى انجمن

– بررسى و تصویب پیشنهادهاى هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

– تعیین میزان حق عضویت‏

– عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

– بررسى و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‏ هاى سال مالى گذشته و بودجه سال آتى انجمن‏

 ب – مجمع عمومى فوق العاده‏

– تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه‏

– تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱ – مجامع عمومى توسط هیئت رئیسه‏ اى مرکب از یک رئیس، یک منشى و دو ناظر اداره مى‏شوند.

تبصره ۲ – اعضاى هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدى خود در مجمع انتخاب مى‏شوند.

تبصره ۳ – اعضاى هیئت رئیسه نباید از بین کسانى باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‏اند.

 ب) هیئت مدیره‏

ماده ۱۲ – هیئت مدیره انجمن مرکب از ۹ نفر عضو اصلى و ۲ نفر عضو على البدل – حداقل ۶ نفر عضو اصلى دانشیار و بالاتر – مى‏ باشد که هر چهار سال یکبار با رأى مخفى از میان اعضاى پیوسته انجمن انتخاب مى‏شوند.

تبصره- مدّت عضویّت در سومین دوره هیأت مدیره انجمن و دوره های بعدی سه سال خواهد بود.

۱۲- ۱- هیچ‏ یک از اعضا نمى‏توانند بیش از دو دوره متوالى به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

تبصره- انتخاب حدّاکثر دو نفر از هیأت مدیره برای سومین دوره متوالی به شرط کسب سه چهارم ( ۷۵/۰ ) آراء مجمع عمومی بلامانع است. علاوه بر این، انتخاب دو نفر از هیأت مؤسّس انجمن برای دوره های متوالی هیأت مدیره ( بدون محدودیت در تعداد دوره ) به شرط کسب بیش از نیمی از آراء مجمع عمومی بلا مانع است.

۱۲- ۲- عضویت در هیئت مدیره افتخارى است.

۱۲- ۳- هیئت مدیره حداکثر تا یک‏ماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده، با رأى کتبى نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام مى‏نماید.

۱۲- ۴- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار با امضاى رئیس یا نائب رئیس و یک نفر به انتخاب هیئت مدیره همراه با مهر انجمن و نامه‏ هاى رسمى با امضاى رئیس یا نائب رئیس معتبر است.

۱۲- ۵- هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر یک ماه تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۱۲- ۶- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مى‏یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراى موافق، معتبر است.

۱۲- ۷- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضاى اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهدارى مى‏شود.

۱۲- ۸- شرکت اعضاى هیئت مدیره در جلسات ضرورى است و غیبت هریک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالى و پنج جلسه متناوب در حکم استعفاى عضو غایب خواهد بود.

۱۲- ۹- در صورت استعفا، برکنارى یا فوت هریک از اعضاى هیئت مدیره، عضو على البدل براى مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینى وى تعیین خواهد شد.

۱۲- ۱۰- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأى مجاز است.

ماده ۱۳ – هیئت مدیره نماینده قانونى انجمن مى‏باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

۱۳- ۱- اداره امور جارى انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومى‏

۱۳- ۲- تشکیل گروه‏ هاى علمى انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها

۱۳- ۳- هیئت مدیره مى‏تواند هر اقدام و معامله‏ اى را که ضرورى بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فکّ رهن و استقراض به استثناى واگذارى قطعى اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومى است، انجام دهد.

۱۳- ۴- جز درباره موضوعاتى که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومى است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم براى اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن دارا مى‏باشد.

۱۳- ۵- تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالى و صورتحساب درآمدها و هزینه‏ هاى انجمن براى تصویب در مجمع عمومى و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر

۱۳- ۶- اقامه دعوى و پاسخ‏گویى به دعاوى اشخاص حقیقى یا حقوقى در تمام مراجع و مراحل دادرسى با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر

۱۳- ۷- انتخاب و معرفى نمایندگان انجمن براى شرکت در مجامع علمى داخلى و خارجى‏

۱۳- ۸- اجراى طرح‏ها و برنامه‏ هاى علمى در چهارچوب وظایف انجمن‏

۱۳- ۹- جلب هدایا و کمک‏هاى مالى‏

۱۳- ۱۰- اهداى بورس‏ هاى تحقیقاتى و آموزشى‏

۱۳- ۱۱- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمى داخلى و خارجى با رعایت قوانین و مقررات جارى کشور

۱۳- ۱۲- ارسال گزارش‏هاى لازم به کمیسیون انجمن‏هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى

۱۳- ۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدى خود نسبت به فراخوانى، مجمع عمومى و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومى براى بررسى به کمیسیون انجمن‏ هاى علمى ارسال نماید.

تبصره – هیئت مدیره پیشین تا تائید هیئت مدیره جدید از سوى کمیسیون انجمن‏ هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

 ج) بازرس (بازرسان)

ماده ۱۴ – مجمع عمومى عادى یک نفر را به عنوان بازرس اصلى و یک نفر را به عنوان على البدل براى مدت چهار سال انتخاب مى‏نماید.

تبصره – انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

ماده ۱۵ – وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:

۱۵- ۱- بررسى اسناد و دفاتر مالى انجمن و تهیه گزارش براى مجمع عمومى

۱۵- ۲- بررسى گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن براى اطلاع از مجمع عمومى‏

۱۵- ۳- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومى‏

تبصره – کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالى و غیر مالى در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوى هیئت مدیره براى بررسى در دسترس بازرس یا بازرسان قرار گیرد.

 فصل پنجم – گروه‏ هاى علمى انجمن‏

ماده ۱۶ – انجمن مى‏تواند گروه‏ ها و کمیته‏ هاى زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفى که از سوى هیئت مدیره تعیین مى‏شود، به فعالیت مى‏ پردازد.

۱) گروه‏ هاى تخصصى ۲) کمیته آموزش و پژوهش ۳) کمیته انتشارات ۴) کمیته آمار و اطلاعات ۵) کمیته پذیرش و روابط عمومى ۶) کمیته گردهمایى‏ هاى علمى

تبصره – انجمن مجاز به تشکیل گروه‏ ها و کمتیه‏ هاى دیگرى که بر حسب نیاز احساس مى‏ شود، نیز مى‏ باشد.

 فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه

ماده ۱۷ – منابع مالى انجمن عبارت‏اند از:

۱۷- ۱- حق عضویت اعضا

۱۷- ۲- درآمدهاى ناشى از ارائه خدمات آموزشى و پژوهشى و مشاوره‏اى و فروش کتب و نشریات علمى‏

۱۷- ۳- دریافت هدایا و کمک‏ ها

۱۷- ۴- کلیه عواید و درآمدهاى انجمن صرف اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.

ماده ۱۸ – درآمدها و هزینه‏ هاى انجمن در دفاتر قانونى ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومى به کمیسیون انجمن‏ هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى ارسال مى‏شود.

ماده ۱۹ – کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصى به نام انجمن نزد بانک‏ هاى کشور نگهدارى مى‏شود.

ماده ۲۰ – هیچ‏یک از مؤسسان یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‏گونه سودى اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمى‏ توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.

ماده ۲۱ – کلیه مدارک و پرونده‏ هاى مالى و غیر مالى مرتبط با فعالیت انجمن در محل دفتر مرکزى انجمن نگهدارى مى‏شود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‏دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۲ – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن‏ هاى علمى وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى معتبر است.

ماده ۲۳ – انجمن تابعیت جمهورى اسلامى ایران را دارد و اعضاى آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسى یا وابستگى به گروه ‏ها و احزاب سیاسى را ندارند.

ماده ۲۴ – در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومى، همان مجمع هیئت تسویه‏ اى را براى پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهى‏ ها کلیه دارایى‏ هاى منقول و غیر منقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فنّاورى به یکى از مؤسسات آموزشى یا پژوهشى کشور واگذار کند.

ماده ۲۵ – این اساسنامه ( و تغییرات مندرج در آن ) مشتمل بر شش فصل، بیست و پنج ماده، چهل و شش زیرماده و نوزده تبصره در جلسات مورّخ ۱۲/۹/۸۹  ، ۸/۴/۸۹  و ۱۸/۸/۹۲  مجمع عمومى انجمن به تصویب رسید.

———————————————————————-

شماره حساب جهت دریافت کمک های نقدی :
شماره حساب ۴۶۷۲۹۹۲۷ بانک تجارت به نام انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
شماره شبا :
IR060180000000000046729927
بزرگوارانی که قصد حمایت از این انجمن علمی را دارند و به حساب فوق کمک مالی واریز می کنند،
می توانند جهت ثبت این مساعدت در دفتر خیّرین یاور انجمن علوم قرآن و حدیث ایران،اسکن فیش واریزی را به ایمیل روابط عمومی انجمن به نشانی زیر ارسال فرمایند و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون.
info@irqh.ir